Vedtægter for Næstved Klatreklub
§ 1 Klubbens navn
Klubbens navn er ”Næstved Klatreklub.” Herefter forkortet til NKL.
§ 2 Klubbens hjemsted
Klubben har officielt hjemsted på adressen Ringstedgade 237, 4700 Næstved.
§ 3 Klubbens formål
At fremme interessen for klatring såvel indendørs som udendørs.
At skabe organisatoriske og praktiske rammer for klatring i klubben.
§ 4 Medlemskab
Enhver, der støtter klubbens formål og vedkender sig dens vedtægter, kan være medlem af
klubben. Personer under 18 år kan kun opnå medlemskab, når forældre eller værges skriftlige
tilladelse foreligger.
Klubbens ordensregler og vedtægter skal respekteres af medlemmet.
Medlemskab gælder fra det øjeblik, der er betalt kontingent, og indtil skriftlig udmeldelse
foreligger ved bestyrelsen.
Udmeldelsen gælder efter udløb af betalt kontingentperiode.
§ 4.a Æresmedlemmer
Et medlem, eller tidligere medlem af klubben, der har ydet en særlig indsats for klubben, kan
foreslås til æresmedlem efter særlige retningslinjer, der fastsættes af bestyrelsen.
Indstillingen behandles som forslag på en generalforsamling.
Status som æresmedlem kan tilbagetrækkes, ved brud på klubbens ordensregler eller ved
anden miskreditering af klubben. En sådan tilbagetrækning kan besluttes på
generalforsamlingen ved simpelt flertal.
§ 5 Generalforsamling - ordinær
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i første kvartal.
Indkaldelse til ordinær generalforsamling skal ske med mindst to ugers varsel gennem
meddelelse til medlemmerne via mail og opslag i hallen. Alternativt i container, hvis ikke hallen
er tilgængelig.
Dagsorden skal som minimum indeholde:
Valg af stemmetællere.
Valg af dirigent og referent.
Bestyrelsens beretning
Fremlæggelse og godkendelse af revideret årsregnskab
Fastlæggelse af kontingent for kommende kontingent år, efter forslag fra bestyrelsen.
Behandling af indkomne forslag
Fremlæggelse af budget v/kassereren.
Valg af bestyrelsesmedlemmer, herunder:
• Valg af formand (i lige år) Kassereren er kun på valg i ulige år.
• Valg af kasserer (i ulige år), kasserer kan vælges udenfor bestyrelsen.
• Valg af to andre bestyrelsesmedlemmer (i lige år).
• Valg af et andet bestyrelsesmedlem (i ulige år).
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år.
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter. Vælges for 1 år (i ulige år). Den med flest stemmer, vælges
som første suppleant.
Valg af revisor og revisorsuppleant. Vælges for 1 år.
Eventuelt.
Dirigenten leder generalforsamlingen, samt opgør afstemningsresultater.
Dirigenten og/eller 1 medlemmer kan forlange skriftlig afstemning. Ved personvalg skal der dog
altid være skriftlig afstemning.
Stemmeret har alle medlemmer af klubben over 16 år, der ikke er i kontingentrestance.
Beslutninger træffes, såfremt de ikke vedrører vedtægtsændringer, ved simpelt flertal blandt de
fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
Fuldmagt kan udfærdiges af stemmeberettigede og anvendes ved afstemninger. Der kan kun
medbringes 2 fuldmagter per deltager.
Forslag fra medlemmer, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal stiles
skriftligt til bestyrelsen senest en uge (5 hverdage) før generalforsamlingens afholdelse.
§ 5.a Generalforsamling - vedtægtsændringsforslag
Vedrører et forslag ændringer i vedtægterne skal mindst 2/3 af de stemmeberettigede
medlemmer være mødt frem og 2/3 af disse fremmødte medlemmer skal stemme for
ændringerne før forslaget kan vedtages.
Er en generalforsamling, hvor forslag om ændringer i vedtægterne er fremsat, ikke
beslutningsdygtig, indkalder bestyrelsen med en frist på 4 uger til en ekstraordinær,
generalforsamling.
Vedtagelsen af forslaget kan herefter ske ved 2/3 flertal blandt de fremmødte,
stemmeberettigede medlemmer.
§ 5.b Generalforsamling - ekstraordinær
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det påkrævet, eller mindst 10
stemmeberettigede medlemmer fremsætter begæring herom.
En ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter den er begæret.
Indkaldelse sker som for den ordinære generalforsamlings vedkommende.
§ 6 Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen for to år ad
gangen. Valgbare er kun personer over 18 år. Genvalg kan finde sted.
Udtræder et bestyrelsesmedlem i vedkommendes valgperiode, indtræder første suppleanten
indtil næste ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder som minimum med en næstformand og en
sekretær.
Klubben tegnes af formanden - i økonomisk henseende tegnes klubben dog af formand og
kasserer i fællesskab. Bestyrelsen kan meddele prokura (fuldmagt til at handle på klubbens
vegne).
Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 af dens medlemmer er til stede, heriblandt
formanden. Beslutninger træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte
bestyrelsesmedlemmer. Ved stemmelighed tæller formandens stemme dobbelt.
Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående
opgaver. Bestyrelsen udfærdiger ordensregler for benyttelse af klatrefaciliteterne og klubben.
§ 7 Kontingent
Kontingent året er 1. juli til 30. juni året efter.
Kontingentet for kommende kontingent år fastlægges af generalforsamlingen.
Formand, kasserer og æresmedlemmer er kontingentfri.
§ 8 Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Årsregnskabet revideres af den på generalforsamlingen
valgte revisor.
Snarest efter regnskabsårets udløb og senest 1. februar i det følgende år, udarbejdes
regnskabet af kasserer og overdrages til revisor, som efter revision, påtegner regnskabet og
afleverer evt. bemærkninger til bestyrelsen. Årsregnskabet påtegnes af bestyrelsen og
udsendes sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 9 Eksklusion af klubben
Et medlem af klubben kan ekskluderes begrundet i 2 måneders kontingentrestance.
Herudover kan bestyrelsen beslutte eksklusion omgående pga. alvorlig tilsidesættelse af
ordensreglerne. En sådan eksklusion kan, hvis medlemmet ønsker det, forelægges til
godkendelse på førstkommende generalforsamling, hvor den eksklusionsindstillede har
taleret.
§ 10 Klubbens opløsning
Klubben kan kun opløses efter beslutning herom på en dertil indkaldt generalforsamling efter
samme indvarslingsregler som for den ordinære generalforsamling
Beslutningen kræver et flertal på mindst ¾ af de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
I tilfælde af klubbens opløsning tilfalder klubbens formue et almennyttigt formål i Næstved
kommune med ønske om, at midlerne anvendes til aktiviteter, der tjener klatresporten.
Vedtægterne er senest ændret 19. marts 2024